Elbilens framtid

Okategoriserade

Elbilens framtid

Posted Onjuli 13, 2020 0

Tycker du om doften av avgaser som kommer från en V-8 på tomgång? Har du varit nere i garaget med farsan och mekat bil under hela sommaren så att du är vit som ett spöke, trots att högsommarsolen gjort att dina vänner ser ut som badvakterna i [Baywatch:https://apollo.fl-net.se/entertainment/viewNews.do?id=766889 ?]? I en bensindriven bil förvandlas bränslet till rörelseenergi med en förbränningsmotor. Det kanske inte luktar sommaräng och den första skoldagen, men vad gör det. Vem har sagt att livet är saft och bullar?

Komfort ger trivsel

Oavsett som du väljer en el- eller bensindriven bil så bör du ha en inredning som passar dina behov. Om du tar del av det superbreda sortimentet hos Transportstyling kan du finna tillbehör till alla bilmärken. Här kan du till exempel hitta en hundgrind som passar för en Dacia, eller en hundbur som är anpassad till en Fiat. Det finna också kampanjpriser för sidorör, blixtfyrar och frontbågar i aluminium.

Prisvärda elbilar

Köp en Tesla och du betalar bara halva priset. När du åker fram till laddningsstationen tankar du ditt laddningsbara batteri. I en elbil är det alltså elektricitet som får bilen att rulla. Men visst kan man kunna göra en burnout så att gummit ryker mot asfalten även om man kör en Tesla? En subvention betyder att staten betalar en del av kostnaden för bilen. Och den notan går till skattebetalarna. Det är därför att det är lönsamt att köra på el.

Den blå metallen

Kobolt är en viktig komponent i litiumbatteriet som används i både mobiltelefoner och elbilar. Det utvinns 136 000 ton kobolt om året, och efterfrågan har lett till en kraftig prisökning. Om 22-30 procent av den globala bilparken kommer bestå av elbilar 2030 måste utvinningen öka med 126 procent på 10 år. Man brukar kalla vanliga bilar för miljöbovar, men om produktionen på kobolt ökar så måste hela regioner förvandlas till gruvanläggningar med enorma miljökostnader. Och vad händer när även el-cykeln blir populär? Deras batterier behöver också kobolt.

Ett högt pris

På grund av efterfrågan finns det i den Demokratiska republiken Kongo primitiva och olovliga gruvor där metallen bryts mer eller mindre för hand. Säkerheten är minimal och ofta förolyckas grävare. En del av de som arbetar i gruvorna är barn. “Den gröna omställningen” tycks alltså varken var särskilt människo- eller miljövänlig.

sungit-lite